Klient: Centrum Nauki Kopernik
Data: 2007
Miejsce: Centrum Nauki Kopernik, Warszawa
Zakres prac: projekt konkursowy - III miejsce
Autorzy: Olga Bardan, Maciej Chociej, Anna Maraj
Sala dla dzieci w Centrum Nauki Kopernik

Przestrzeń dla najmłodszych (o powierzchni 316 m2) została wyodrębniona z ekspozycji stałej CNK ze względu na wiek swoich adresatów. Głównym odbiorcą są dzieci w wieku od 3 do 6 lat, ale dodatkowo część przestrzeni została wydzielona i przeznaczona dla dzieci poniżej 3 roku życia. Nad najmłodszymi bedą czuwać przebywający z nimi rodzice lub w przypadku grup przedszkolnych wychowawcy. Ekspozycję wypełniają stanowiska do zabawy i nauki, miejsce na zaplecze oraz część wydzielona na warsztaty dla grup zorganizowanych.


Children’s room in Copernicus Science Center

The space for the youngest children (316 sq. meters) has been singled out from the permanent exhibition in Copernicus Science Center. The primary adressees of this exhibition are children between 3 and 6 years of age, but an additional space has been boxed off for children under the age of 3.

The youngest children will be supervized by parents or in the case of kindergarten groups – their teachers. The exhibition is filled with working stations for play and study, there is a behind room and space for organized group workshops.

Koncepcja

Za motyw przewodni oraz główne hasło wystawy przyjęliśmy „Drogę Mleczną”. Proponowana nazwa nawiązuje do pracy patrona Centrum Nauki – Mikołaja Kopernika.

Estetyczną realizację motywu Drogi Mlecznej stanowi podwieszona pod sufitem forma rzeźbiarska. Wąska, dynamiczna, rozciąga się na całej długości pomieszczenia, w nowoczesny sposób wpisując się w zadaną przestrzeń. Jej bieg pokrywa się z głównym ciągiem komunikacyjnym wystawy, urzeczywistniając symboliczną podróż przez mgławicę.

Poza bezpośrednim wpływem, lewitująca nad zwiedzającymi forma, pośrednio zmienia atmosferę i plastykę dolnej i górnej części przestrzeni ekspozycyjnej. Dokonuje się to przez grę świateł, które padają na jej skomplikowaną bryłę, jak też odbić i cieni, które ozdabiają powierzchnie podłogi.

Interaktywności

Twórcze ekrany. Przy tym stanowisku dzieci oddają się pasji tworzenia. Trzy równoległe ekrany dają możliwość rysowania oraz komponowania portretów osób znajdujących się po drugiej stronie ekranu. Zaaranżowana sytuacji sprzyja tworzeniu się ciekawej relacji z innymi osobami (rodzicami, opiekunami, rówieśnikami). Ponadto stanowisko to wprowadza dzieci w dziedzinę sztuki, uczy interpretowania rzeczywistość, daje możliwość twórczej ekspresji w innej niż na co dzień płaszczyźnie.

Lustrzany domek. Dzieci bawią się, eksperymentując z różnymi przedmiotami – obserwują jak zachowują się ich obrazy w tej zwielokrotnionej przestrzeni.

Bryła została plastycznie zaaranżowana jako wnętrze pokoju, jednak odbiór realnej przestrzeni został zafałszowany poprzez znaczną zmianę proporcji poszczególnych przedmiotów. Taka aranżacja daje błędną percepcje odległości i działa stymulująco na zmysły przestrzenne.

Kolorowe pianino. Eksponat ten, znajdujący się w tylnej części wystawy, obrazuje relacje pomiędzy barwą a dźwiękiem. Zmieniające się kolory na świetlnych słupach i pianinie przyciągają uwagę przechodniów i zachęcają do podziwiania występu małych artystów.

Wodny świat jest stanowiskiem, które przenosi maluchy do bajkowego laboratorium. Woda tętni, przelewa się, bulgocze i miesza.

Trzy światy. Kolejne tuby przedstawiają: mikro świat – gąszcz trawy, gdzie można spotkać mrówki ludzkich rozmiarów, makro świat – przestrzeń nieba, gdzie można poczuć się jak ptak oraz kosmos, dając wyobrażenie ogromu, niedostrzegalnego ludzkim okiem. Obrazom zamkniętym w tubach i niedostępnym dla obserwatora z zewnątrz towarzyszą odpowiednio dobrane dźwięki.

Cząsteczki. Na cokole o wysokości 30 cm dzieci oddają się spokojniejszej zabawie. Spośród 27 kul w trzech różnych rozmiarach, o trzech różnych fakturach oraz kolorach; wybierają kilka o podobnych cechach, które łączą w grupy. Z zadanych kul oraz pałek tworzą przestrzenne, kolorowe instalacje, przypominające budową cząsteczki chemiczne.