Klient: Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
Data: 2011/2012
Miejsce: Swołowo
Zakres prac: projekt koncepcyjny, wykonawczy, nadzór autorski
Autorzy: Mio Design Studio, Shoq Studio
Współpraca: Olga Bardan, Maciek Chociej, Paweł Puchniewicz, Przemysław Pulit, Andrzej Ryniak
Zdjęcia: Szymon Nęcki
Ekspozycja w Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie

Praca konkursowa na “opracowanie koncepcji aranżacji wystaw oraz sali kinowo-teatralnej w trzech zabytkowych budynkach w Swołowie” zdobyła I miejsce, tym samym zyskując możliwość realizacji. Projekt obejmuje trzy ekspozycje dotyczące zjawisk kulturowych regionu – „Historia magistra vita est”, tradycji ciesielskich Pomorza – „Kraina w Kratę – przeszłość, teraźniejszość”, przyszłość oraz tradycji tkackich – „Tradycje tkackie na Pomorzu”. Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie zdobyło drugie miejsce w konkursie na najlepszy produkt turystyczny województwa pomorskiego.


Permanent exhibition in Swołowo

Our conceptual project for this exhibition design won the first prize in the competition and was successfully followed by architectural realization. The project has been divided into three exhibitions, about the cultural phenomena of the region „Historia magistra vita est”, traditional Pomeranian carpentry: „Checked land – the past, present and future” and the craft of weaving: „Weaving tradition in Pomorze”. The museum received the second prize in the competition for the best tourist product of Pomorze.

Historia magistra vita est

W temat wprowadza nas Historia magistra vitae est – opowieść lawirująca między historią a legendą. Fakty mieszają się z przypowieściami unaoczniając ciekawostki dotyczące regionu, ale również trudny temat wysiedleń. Treść zobrazowana jest przy pomocy scenografii. Poszczególne przestrzenie obrazują poruszane tematy, a użyte środki nawiązują do jej ludowego charakteru. Obiekty o znanej funkcji jak snopki słomy, wóz czy kolorowe wstążki znalazły tutaj nową wystawienniczą funkcję – ściany, siedziska, lekkie przegrody.

Tradycje tkackie na Pomorzu

Tradycje tkackie pomorza to opowieść o kobietach i ich roli w gospodarstwie. W tej części eksponaty stały się głównym elementem ekspozycji – głównie tkaniny oraz sprzęty służące kobietom przy pracy. Użyte środki plastyczne opierają się na grze światłem i cieniem, podkreślając kobiecą naturę.

Kraina w Kratę - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość

Męski świat ukazuje ekspozycja „Kraina w Kratę – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość”, która koncentruje uwagę zwiedzającego na tradycjach budowlanych, ciesielskich oraz stolarskich. Wśród eksponatów nie mogło zabraknąć pięknych drewnianych kufrów oraz przedmiotów pozornie tylko błahych jak klamki czy cegły. Środki użyte na wystawie to proste formy przestrzenne i stonowana kolorystyka (szarości), podkreślająca plastykę architektury samego budynku. Dynamikę przekazu wzbogacają czarno-białe zdjęcia, nowoczesna pomarańczowa grafika oparta na typografii oraz stanowiska multimedialne.

Identyfikacja graficzna

Dla nowej zagrody zaprojektowaliśmy również oznakowanie poszczególnych budynków oraz pomieszczeń. Każdy budynek został opatrzony znakiem graficznym drukowanym na przezroczystej pleksi i zamocowanym na elementach konstrukcyjnych ścian.